Ma ismét felszólítottak mindenkit, hagyja otthon az autót. Így tettem én is, amikor ügyeznem kellett a városba motorral mentem.
Persze sokan azt gondolhatják mennyire köcsög dolog egy ilyen szent, környezetvédelem jegyében megvalósított napon motorizált eszközzel (és nem tömegközlekedéssel) közlekedni.
Pedig szerintem a motor egy ésszerű alternatíva a közlekedésben, ugyanis majdnem olyan gyorsan lehet vele közlekedni, mint egy biciklivel (néha gyorsabban, néha lassabban), és nagyságrendekkel környezetkímélőbb, mint egy autó.
Igen, a motorozás környezetkímélő, hiszen a motor:
1. kevesebbet fogyaszt, mint az autó
2. kevesebbet állunk vele a dugóban
3. kevesebb helyet foglalunk el az úton, tehát mások is jobban tudnak haladni
A tömegközlekedésnél pedig azért jobb a motor, mert ha az embernek több helyre kell menni, vagy messzebbről, akkor bizony 3-4 átszállás illetve a gyaloglás elég macerás.
Vannak persze helyzetek, amikor az autó, vagy éppen a tömegközlekedés (ne adj isten a gyaloglás) kikerülhetetlen.
Teljesen felesleges pár utcasarok kedvéért előbányászni a motort, vagy mondjuk furcsa egy öltönyös tárgyalásra bemenni motorral vagy biciklivel.
Ok, tárgyalásra megfelelő időjárási körülmények között, robogóval még csak-csak, de a protektoros ruhát kihagyni nem biztos, hogy megéri.
A fő gond egyébként a motorral (és persze a biciklivel is) az időjárás érzékenység.
Hidegbe, esőbe, jégbe, sárba, nem jó motorozni.
Mondhatnánk, még, ugyanis én egy olyan városi motort vizionálok, ami a BMW C1 robogó és a Piaggio MP3 ötvözete, egy kis légkondival kiegészítve.
Ha lenne egy teljesen burkolt, bukócsöves MP3, légkondival/fűtéssel, akkor gyakorlatilag nem lenne alternatívája városi közlekedésben, hiszen minden időjárási körülmények között kulturáltan használható lenne egy olyan eszköz, ami kicsi, egy személyes közlekedésre tökéletesen alkalmas.
Vagyis ha sokan közlekednének egy ilyennel, akkor a reggeli, dugóban ácsorgás képe máris nem lenne olyan szörnyű.
Tudjátok arra gondolok, amikor körülnézel egy két-három sávos úton a dugóba, és azt látod, hogy abban a 25-30 autóban, amire rálátsz csak 1 ember ül.
Több száz négyzetméternyi pöfögő, álló autókupac, 20-30 álló jármű, 20-30 ideges / unatkozó ember.
Ha ugyanez a 20-30 ember akire rálátsz motoron ülne, már rég nem lenne dugó, és mindenki kényelmesen, kulturált körülmények között, relatíve biztonságosan érne céljához.
Na jó, kicsit bilibe lóg a kezem, de bízok, hogy egyszer lesz olyan robogó (motor), ami kényelmesebb, biztonságosabb és kulturáltabb lesz, ezzel is segítve a környezetünk védelmében.
Addigi is: amikor csak lehet motorral közlekedek, mert ezzel gyorsan és hatékonyan érem el a célom, és nem csak azzal védem a környezetet, hogy egy kisebb fogyasztású közlekedési eszközzel haladok, hanem azzal is, hogy így helyet adok a többi közlekedőnek (vagy éppen dugóba ácsorgónak).
Mint a biciklisek, bár sajnos én nem vagyok olyan erős, hogy az utam végén meg tudjam emelni a kétkerekűmet. :-)
Utolsó kommentek